Csapatutasítás, megérdemelt volt Hamilton győzelme?
2018. október 01. írta: blackraven18

Csapatutasítás, megérdemelt volt Hamilton győzelme?

Kettős Mercedes diadallal ért véget a nagy port kavart Orosz Nagydíj, ezzel Lewis Hamilton előnye 50 pontra nőtt a bajnoki tabella élén.

lewis_hamilton_f1_grand_prix_russia_qkrr6ayf9pax.jpg

A szombati időmérőt követően kíváncsian ülhettünk le a tévé képernyője elé. Biztos sokakban megfogalmazódott már a rajt előtt a kérdés: vajon Bottas átengedi az első helyet Hamiltonnak, vagy a Mercedes bevállalja a merészet, és hagyja szabadon versenyezni két pilótáját.  Nos a válasz elég egyértelmű lett, nem kockáztatott a német istálló, a brit harmadszor is Szocsi királya lett. De azért ez nem volt ennyire egyszerű az egész, nézzük azokat a dolgokat, amik ehhez vezettek, és azt mit gondoltak erről a versenyzők a nagydíj leiintését követően.

valtteri_bottas_f1_grand_prix_russia_jhaul2dxogmx.jpg

A rajtot kifejezetten jól kapta el Bottas és Vettel, Hamilton viszont a poros íven majdnem az első kanyart követően hátrányban került. A remek manővereknek köszönhetően végül sikerült kivédekeznie a német támadást és csapattársa mögött fordult az első kört követően. A mezőny végéről rajtoló Red Bullok jelentették a másik nagy kérdőjelet: vajon a „Nagy Bikák” fel tudnak zárkózni az élmezőnyre? A válasz itt sem volt meglepő, inkább az, Verstappen milyen lendülettel tette ezt, míg Ricciardo mennyire megszenvedte. A holland remek rajtja után fénysebeséggel szedte a nála két(!) keverékkel puhább abroncsokon autózó középmezőny tagjait: Force India, Haas, Sauber. A nyolcadik körre pedig Charles Leclerc megelőzésével már az ötödik helyen tartott, a hátránya azonban már sok volt, hogy harcban legyen nem csak a győzelemért, de a dobogóért is. Bottas és közte húsz másodperc volt már a különbség. Csapattársa, Ricciardo ekkor a 12. helyen haladt. Az ausztrál számára kissé kaotikusan alakult az első kör, nyilatkozatában utalt arra, hogy a csata hevében törmelékre futott, és el kellett hagynia a pályát, majd később egy újabb törmelék eltalálta az első szárnyát, így sérült autóval kellett mennie a bokszkiállásig.

sebastian_vettel_f1_grand_prix_russia_34_6lb6whtyx.jpg

De mi történt eközben az élen? A 12. körben kezdte a top 4-esek kerékcseréjét Bottas, majd egy körrel később érkezett Vettel, kettővel pedig Hamilton, ez kerülhetett a finn győzelmébe később. Toto Wolff mindenesetre elismerte, az ő hibája volt a brit későbbi kiállása. „Egy körrel elkéstünk Lewis esetében, és ezt magamra vállalom, mivel én kezdeményeztem egy beszélgetést Jamesszel (Vowlesszel) éppen akkor, amikor neki meg kellett volna hoznia a döntést. Emiatt jött ki Lewis egy körrel később, és ezért veszített egy helyet.” Az elé vágás tehát kedvezett a németnek, aki éppen hogy, de a brit elé került, aki a tőle megszokott módon értetlenül kérdezte a csapatát arról, hogyan történhetett ez meg. A verseny talán legizgalmasabb jelenetei következtek ezután: Hamilton nyitott hátsó szárnnyal megpróbálta megelőzni a németet, aki többszöri irányváltással ugyan kivédekezte a támadást, de a két autó majdnem összeért. Az esetet vizsgálták, azonban nem találták vétkesnek Vettelt, aki szabályoknak megfelelően védekezett. Sok búslakodásra nem volt oka a britnek, a négyes kanyarban elment ferraris riválisának, és ismét Bottas mögött találta magát. A versenyt ekkor Raikkönen vezette, de a 19. körben a finn is kiállt, így egészen a 43. körig Verstappen állt az élen Orosz Nagydíjon. Érdemes megjegyezni, hogy végül a holland lett a nap pilótája, amit nem csak remek felzárkózásának köszönhet, hanem annak is, hogy ő töltötte a legtöbb kört az élen.

max_verstappen_f1_grand_prix_russia_ixospwo6deex.jpg

Ez az apropó, a holland miatti Vettel veszély és a szemcsésedő gumi Hamilton autóján jött jól a Mercedesnek, akik arra kérték Bottast, adja át a pozícióját brit csapattársának. A finn mindezt a 25. körben teljesítette. „Igen, ha nem jön a hólyagosodás, és Lewis nem kerül akkora nyomás alá Sebastian révén, akkor nem nyúltunk volna bele az eredménybe” – indokolta a történteket Toto Wolff. A futam végén a finn ugyan még reménykedett a helycserében, a Ferrari jelentette veszély elmúlt, de mérnöke ezt elutasította. Mindez ellentmondani látszik Wolff előbbi kijelentésével, amit ő maga erősített meg később: „Viszont közben ott van a kegyetlen valóság is, hogy ezen a hétvégén hét ponttal többel is növelheted az előnyödet egy nagyon szoros és időnként nagyon nehéz bajnokságban. Mi ezt választottuk, mert meg kellett tennünk. Van, hogy muszáj rossznak lenni, és most ez történt. Választanunk kellett, hogy a gonosztevők legyünk-e vasárnap este, vagy inkább az idióták Abu-Dhabiban. Én inkább leszek gonosztevő ma, mint idióta év végén.” A történteket Bottas is megerősítette, de szerinte a nem a szemcsésedés volt a döntő, ami nála is jelentkezett, hanem a Vettel jelentette veszély: „Igen, volt egy kis hólyagosodása, de nekem is. Nem gondolnám, hogy ez volt a fő ok. A csapat aggódott, hogy nem tud Sebastian előtt maradni. A vége már rendben volt, de a csapat nem akart pontot otthagyni.” A finn magabiztossága mindenesetre nem ingott meg a történtek után: „Az önbizalmam rendben van. Tudom, hogy én álltam nyerésre, és magamat tekintem a hétvége győztesének, még ha a trófeát nem is kaptam meg. Nem számít, megyek tovább.” Az esetet később Hamilton sem hagyta szó nélkül: „Nehéz nap ez, hiszen Valtteri egész hétvégén remek munkát végzett, és igazi úriember volt, amikor elengedett. Ő már nincs versenyben a bajnokságban, mint mi. Megértem, mennyire nehéz helyzet ez most számára. A bajnokság szempontjából viszont igazi csapatmunkát végeztünk.” Brit ugyanakkor elismerte, ő nem kérte, hogy engedjék el, csak annyit szeretett volna, ha Bottas növeli a tempót. Nem csak Wolffnak, de Hamiltonnak is eszébe jutott a tavalyi budapesti hétvége: „Megfordult a fejemben. Az utolsó tizenkét körben arra gondoltam, mennyire furcsa érzés az élen állni. Egyáltalán nem volt jó érzés. És eszembe jutott tavaly Budapest.” Azonban hamar meggyőzte magát az ellenkezőjéről, miközben azért Bottasnak is intézett egy-két dicsérő szót: „Aztán arra gondoltam, hogy a csapat komolyan úgy gondolja, hogy kell az a tíz pont erről a hétvégéről, mert ha az autó megáll, vagy ha túl sok motorra lesz szükségünk, akkor elveszíthetjük a bajnokságot két-három ponttal, és visszatekintve azt fogjuk mondani, hogy nem működtünk együtt csapatként, pedig egy csapat vagyunk. Ez volt tehát a meggyőző érv, bármennyire is volt nehéz lenyelni. Valtteri igazi úriember volt.”

lewis_hamilton_f1_grand_prix_russia_zg-hfpedtkex.jpg

Így érkeztünk meg az utolsó 10 körhöz, de a verseny lassú mederben csordogált tovább. Hamilton még megpróbálkozott egy manőverrel Verstappennel szemben a holland kiállása előtt, de belátta, nincs értelme kockáztatni, így megvárta, míg a Red Bull-os kiáll a bokszba, ezzel pedig megörökölte az első helyet. A további izgalmakat Verstappen szolgáltathatta volna a friss ultra lágy gumikon, de az energiaitalosok úgy döntöttek, inkább spórolnak az új erőforrással: „A többi keverék sérülékenynek bizonyult, ezért olyan későn cseréltünk, amennyire csak lehetett. Akkor már túl messze voltunk Kimitől, ezért a motorbüntetés tükrében úgy döntöttük, megóvjuk a motort a következő versenyekre” – nyilatkozta Horner. Az ötödik Orosz Nagydíj így Lewis Hamilton harmadik itt szerzett győzelmével zárult, Bottas, aki végül engedelmeskedett a csapatutasításnak a második lett, míg az összetettben immár 50 pontos hátrányban lévő Vettel lett a harmadik Raikkönen előtt. Ez a brit számára azt jelenti, hogy ha még kétszer ki is esne, és Vettel nyerne, akkor is ő állna a tabella élén. A Red Bulloknak be kellett érnie az ötödik-hatodik pozícióval. A verseny összképét nézve azonban bebizonyították, nem lehet kétségünk afelől, hogy a többiek lemaradása a top 3 csapattól óriási.

 

Írta: Sleiher Dávid

Forrás: M4Sport, Formula.hu

Fotó: zimbio

A bejegyzés trackback címe:

https://formulahirek.blog.hu/api/trackback/id/tr6514274783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása